Enhedslisten opfordrer til kommunalt oprør

Ja til velfærd - Nej til milliardbesparelser. Sådan lyder opfordringen fra Enhedslistens generalforsamling i Albertslund.
Uligheden i det danske samfund eksploderer i disse år. Vestegnen er særligt hårdt ramt, mens rigdommene i whiskybæltet slår nye rekorder.
Enhedslisten vil have et samfund, der garanterer ordentlig ældreomsorg; tid til børnene i daginstitutionerne; skoler på elevernes og lærernes præmisser og et fintmasket socialt sikkerhedsnet.
Styring via kolde data i regneark skal erstattes af varme hænder og respekt for det enkelte menneske.
I alle kommuner er der ansatte, ældre, elever, forældre og socialt udsatte, der ved, hvor skoen trykker. Det er alle dem, der bor eller arbejder i kommunen og hvis tryghed, velfærd og job bliver ramt af regeringens såkaldte omproriteringsbidrag og de andre offentlige nedskæringer
Ifølge Politiken vil omprioriteringsbidraget alene i 2017 koste Albertslund 15 millioner kroner, Glostrup 11 mio. og Vallensbæk 7 mio. Nedskæringerne vil sandsynligvis føre til færre lærere, pædagoger, sosu'er, socialrådgivere og andre kommunalt ansatte. Det betyder langt dårligere service og forringet omsorg for børn og ældre. Derfor skal kommunalbestyrelsen insistere på, at omprioriteringsbidraget droppes.
Enhedslisten holder de partier, der gik til valg på ikke at forringe velfærden, fast på deres løfter.
Det var vælgerbedrag, da Venstre og Dansk Folkeparti i valgkampen lovede at holde fingrene fra kontanthjælpen. Nu indfører den samlede højrefløj kontanthjælpsloftet, der gør de fattigste endnu fattigere og også rammer handicappede hårdt på deres økonomi. Flere vil blive hjemløse og 30.000 børn i socialt udsatte familier, vil lide endnu større afsavn.
Alle disse velfærdsnedskæringer sker samtidig med, at skatterne sænkes for selskaber og de rigeste og mens Folketinget er på vej til at ødsle 35 milliarder kroner bort på nye kampfly.
Det er ganske enkelt urimeligt.
Derfor opfordrer Enhedslisten borgere, ansatte, fagforeninger og sociale bevægelser til at stå sammen mod de velfærdsforringelser, der rettes mod kommunerne. Og samtidig en opfordring til at deltage i de demonstrationer, som Velfærdsalliancen afholder ved landets rådhuse torsdag den 12. maj.

Politisk udtalelse vedtaget på generalforsamlingen for Enhedslisten i Albertslund/Glostrup/Vallensbæk den 6. marts 2016