Gensidig forsørgerpligt - God løsning på vej i Albertslund

Gensidig forsørgerpligt - God løsning på vej i Albertslund.
Efter at vi i flere måneder har presset på med sagen i ØU og Beskæftigelsesudvalget vedtog et enigt beskæftigelsesudvalg idag en indstilling fra Borgmesteren om at 58 sager med sagsbehandlingsfejl skal føre til tilbagebetaling. Sammen med de 13 sager, hvor der ikke har været tvivl om at der skulle ske tilbagebetaling, betyder det, at vi nu taler om 71 sager og en samlet tilbagebetaling på i omegnen af 1,3 mio. kr.
Borgmester Steen Christiansen fortjener ros for at skære igennem, så sagen kan afsluttes på en værdig måde på kommunalbestyrelsesmødet i næste uge.
Jeg synes, vi kan være rigtigt godt tilfredse med den afslutning på sagen, der tegner sig. Vi har bidraget til at en lang række familier, der ikke har mange penge, og som er blevet fanget af denne vanvittige lov om gensidig forsørgerpligt, faktisk får beløb tilbagebetalt, der kan mærkes. Hvis KB altså - som forventet - tiltræder indstillingen.
Samtidig må man konstatere, at der har været fejl i sagsbehandlingen i 71 ud af 100 sager. Noget bemærkelsesværdigt - også i lyset af at forvaltningen i et skriftligt svar så sent som i marts i år meddelte, at Albertslund overholdt alle regler på området.
Helge Bo Jensen, medlem af KB for EL, formand for Beskæftigelsesudvalget.