Ny lommeregner til borgmesteren

I Albertslund Posten og andre steder påstår borgmester Steen Christiansen, at budgetforliget, som S, SF, R, V og K har indgået, giver et løft på børneområdet: "Det giver et stærkt afsæt for byens udvikling de næste år med børn som det vigtige omdrejningspunkt. Over de næste fire år tilfører vi børneområdet mere end 20 mio. kr.", udtaler borgmesteren.

Det er imidlertid en helt usand fremstilling, da der i virkeligheden er tale om besparelser. Sandheden er, at der, når man går budgetforliget efter, er driftsudvidelser på børneområdet på ialt 13,7 millioner over de næste 4 år. Borgmesteren er nødt til at tage en række anlægsinvesteringer med (f.eks. investering i Wifi) for at komme op på de 20 millioner.
Men samtidig indeholder budgetforliget driftsbesparelser på det samme børneområde på ca. det dobbelte beløb, tæt på 30 millioner. Der spares 13,5 millioner på PPR/støtte til specialundervisning. Der spares 2 millioner på billigere skolegang til anbragte børn. Der spares 3,8 millioner på at ændre et antal dagbehandlingspladser til såkaldte "skoleopdateringsforløb" og 4 millioner på mindre brug af aflastning til familier med børn med særlige problemer. Dertil kommer en andel af de 18 millioner, der spares ved en halv prisfremskrivning af udgifterne. Hvis blot 25% af denne reduktion rammer børneområdet svarer det til yderligere 4,5 millioner.

Dermed indeholder budgetforliget besparelser på børneområdet på ialt 27,8 millioner kr. over de næste 4 år.
Jeg tænker, vi må opfordre kommunaldirektøren til straks at konfiskere og udskifte den defekte lommeregner, som borgmesteren er udstyret med. Hvis hun kan finde en lommeregner med en smule socialt ansvar, ville det ikke gøre noget. Kommunen tåler ikke flere af den slags "løft" på børneområdet eller andre steder!

Helge Bo Jensen, medlem af kommunalbestyrelsen