Albertslund ønsker Helge i Folketinget

Ved den kommende urafstemning om kandidatlister til Folketinget (FT) opfordrer vi til at støtte det forslag, som kandidatudvalget stillede på årsmødet. Vi mener, at dette forslag, i modsætning til det alternative forslag, i høj grad er i overensstemmelse med den vejledende urafstemning ude i afdelingerne, hvor Helge Bo Jensen fra Albertslund fik en flot 15. plads. Samtidig opfylder kandidatudvalgets forslag de ønsker, som medlemmerne i Københavns Omegn har givet udtryk for, om at Helge skal opstilles som kandidat nummer 2 i Københavns Omegn efter Søren Søndergaard.

Når vi blander os i debatten, skyldes det, at Helge Bo Jensen i det alternative forslag, helt er blevet fjernet fra kandidatlisten og at forslagsstillerne begrunder dette med uheldig signalværdi overfor Enhedslistens vælgere i Albertslund, der ved kommunalvalget i 2013 genvalgte Helge til kommunalbestyrelsen (KB).

Som henholdsvis KB-medlemmer, suppleanter og medlemmer af den kommunalpolitiske baggrundsgruppe i Albertslund stiller vi os fuldstændig uforstående overfor denne argumentation.

Med sammenlagt over 20 år i KB i Albertslund kan man ikke ligefrem beskylde Helge for at rende af pladsen i utide.

I Albertslund er der massiv opbakning til Helges opstilling til FT og han blev da også en klar vinder af urafstemningen her i afdelingen. Både medlemmer og vælgere er velvidende om at Helge var kandidat til FT samtidig med, at han stillede op til genvalg i KB. Det har han været adskillige gange før uden, at det er blevet gjort til et problem.

Helge har flere gange slået fast med syvtommersøm, at han selvfølgelig vil trække sig som KB-medlem, hvis han skulle blive valgt til Folketinget. Så dette er altså ikke et spørgsmål om dobbeltmandater.

Helge har siden 1989 kæmpet hårdt og loyalt for venstrefløjen i Albertslund kommunalbestyrelse, men han er ikke en enmandshær.

Vi har ikke kørt kommunal valgkamp på at profilere Helge, men netop lagt vægt på, at Enhedslisten er et kollektiv, hvilket vi blev belønnet for med 15 procent af stemmerne og tre mandater ved kommunalvalget.

Udover Helge har vi Bodil Marie Garde og Lene Rygaard Jessen, der knokler for Enhedslisten i KB. Derudover har vi en række gode suppleanter, der er klar til træde til, hvis Helge skulle blive valgt til FT, og vi har en velfungerende kommunalpolitisk baggrundsgruppe, der bakker op om de valgte og medvirker til at tage selvstændige initiativer i KB.

Derfor er der intet hold i påstanden om, at Enhedslistens vælgere i Albertslund skulle blive svigtet, hvis Helge skulle komme i FT. Tværtimod ser vi det alternative kandidatforslag som udtryk for en manglende respekt for vores vælgere og medlemmer.

Vi skal samtidig understrege, at der i Enhedslistens vedtægter, intet står om, at byrådsmedlemmer ikke må stille op til Folketinget, og valg efter valg har man da også kunnet finde byrådsmedlemmer, der har stået som kandidater til Folketinget. Imidlertid er dette aldrig tidligere blevet set som et problem, men det er det nu lige pludselig blevet gjort til af forslagstillerne. Det ville være mere ærligt, hvis der blev givet en politisk begrundelse for at fjerne Helge fra kandidatlisten i stedet for at konstruere et nyt princip til lejligheden, der lige netop rammer Helge.

Vestegnen har aldrig haft en MF'er for Enhedslisten. Det vil være et svigt af albertslunderne og andre på Vestegnen, hvis de skal fratages muligheden for at stemme på en lokalt forankret kandidat med bred opbakning, der med sin mangeårige erfaring fra den kommunale verden, vil være en stærk stemme i FT.

Helge vil med sit overblik, erfaring og politiske tæft være en styrkelse af Enhedslistens folketingsgruppe og en samlende repræsentant for vores medlemmer og vælgere i hele landet.

Derfor opfordrer vi til at støtte kandidatudvalgets forslag.

Lene Rygaard Jessen, Bodil Marie Garde, Fedai Celim, Bodil Øster, Ebbe Rand Jørgensen, Sofie Garde, Jeppe Milthers, Stig Larsen, Ulla Elsted Jensen fra Enhedslisten Albertslund.